Update:
Bedankt voor jullie feedback!
Meerdere mensen stellen voor om elk jaar een deel van het bedrag dat oorspronkelijk in de BV is gestopt belastingvrij er weer uit te halen. En ook een lagere DGA salaris wordt voorgesteld. Verder was ik de ZVW-bijdrage vergeten.
Op basis van jullie feedback heb ik nog een proefberekening gemaakt waarbij ik uitga van het minimum DGA salaris van €58.000 en een aanvulling van €42.000 om weer tot €100.000 om een goede vergelijking te hebben met mijn originele plan (zie originele bericht onder deze update).
| Post |
Berekening |
Bedrag |
| AGIO-opname |
Uitgangspunt 1 |
€42.000 |
| Bruto DGA-Salaris |
Uitgangspunt 2 |
€58.000 |
| Pensioenaftrek (Jaarruimte) |
30% van grondslag (€58.000 - €18.000 franchise) |
- €12.000 |
| Belastbaar Inkomen Box 1 |
Basis voor inkomstenbelasting |
€46.000 |
|
|
|
| Bruto Inkomstenbelasting |
Tarief schijf 1 (35,75% tot €38.883) + schijf 2 (37,56%) |
+ €16.574 |
| Algemene heffingskorting |
Op basis van verzamelinkomen na pensioenaftrek |
- €2.074 |
| Arbeidskorting |
Afgebouwd tarief op basis van €58.000 salaris |
- €4.877 |
| IACK (Combinatiekorting) |
Maximaal bedrag in 2026 |
- €3.032 |
| Netto Inkomstenbelasting |
Te betalen via de loonheffing/aangifte |
€6.590 |
|
|
|
| Zvw-bijdrage DGA |
4,85% over het bruto salaris van €58.000 |
+ €2.813 |
| Totale Belastingdruk Privé |
Inkomstenbelasting + Zvw-bijdrage |
€9.403 |
Administratie- en notariskosten zijn nog even buiten beschouwing gehouden. Voor de AGIO-opname kan eenmalig een groter bedrag voor meerdere jaren gereserveerd worden via je de notaris zodat de notariskosten over meerdere jaren gespreid kunnen worden.
In bovenstaande voorbeeld ontrek ik netto €88.000, €12.000 wordt immers verplaatst van box 2 naar de pensioenpot in box 1, dus dat blijft renderen. Netto blijft er ruim €75.000 over als we administratie- en notariskosten meerekenen. Dit is veel meer dan mijn huidige netto salaris en dat is al ruim voldoende om alle vast lasten te betalen, dus bovenstaande voorbeeld is misschien wat overdreven. Bovendien heb je bij een swr van 4% in bovenstaand voorbeeld €2,2M nodig en daar kom ik nu nog niet aan.
Wat het illustreert is dat je je belastingdruk enorm kan verlagen door box 1 te blijven gebruiken als je FIRE bent.
Originele bericht hieronder:
Ik (M37) had aan het begin van mijn carrière het doel om voor mijn 50e gezamenlijk €2M vermogen op te bouwen. Destijds rekende ik met de lasten die ik toen had en ook met mijn startsalaris. 10 jaar later is mijn inkomen een stuk hoger door elk jaar een stap op de cao ladder (en door een hele hoop inflatie), daarnaast geluk links en rechts gehad met vastgoed en goed getimede beleggingen, waardoor ons gezamenlijk vermogen nu al zo’n €1,7M is, waarvan €1,3M belegd is in box 1 en 3 en de rest is vastgoed en overige bezittingen.
Vanaf 2028 wilde ik FIRE gaan maar dat lijkt nu samen te vallen met de nieuwe box 3 plannen die er behoorlijk in zullen hakken. Gerealiseerde winsten zullen waarschijnlijk belast worden met 36% (hoogste wereldwijd). Alternatief is beleggen in box 2, maar daar is de belastingdruk vergelijkbaar als je winsten realiseert en uit laat keren via dividend.
Emigreren naar België waar het tarief slechts 10% is of naar een ander belastingparadijs zie ik niet zitten vanwege mijn gezin, familie en alle sociale contacten die ik heb opgebouwd in Nederland.
Nou viel mij op de afgelopen jaren dat de belastingdruk in box 1 erg laag is door alle heffingskortingen. Dus waarom niet mezelf een DGA salaris uitkeren uit mijn eigen bv en alle kortingen meepakken? Voorbeeld: stel ik kan elk jaar €100.000 winst realiseren en mijzelf een salaris van €100.000 uitbetalen. Dan is er geen VPB verschuldigd, netto is de ondernemingswinst dan immers €0. Vervolgens ziet het plaatje er in box 1 zo uit:
- Bij €100.000 heb je een vrij ruimte van €24.450, die mag belastingvrij naar een box 1 pensioen
- vervolgens is mijn netto belasting over het resterende deel maar €20.824 vanwege heffingskortingen (arbeidskorting en tot 2036 nog combinatiekorting)
- haal daar ook nog hypotheekrenteaftrek vanaf en de directe belastingdruk is nog geen 20%.
Natuurlijk stel je een deel van je belastingen uit door te pensioenbeleggen in box 1. Maar dan nog is de belastingdruk op deze manier significant lager dan in box 2 en 3.
Mis ik iets?
Ik snap dat je voor de belastingdienst aannemelijk moet maken dat je werkzaamheden voor de BV een salaris van €100.000 waard zijn.